5.11.2012

Listopad očima Michala Dočekala

Minulá sezona byla pro Činohru Národního divadla mimořádně úspěšná. S představením VĚC MAKROPULOS (režiséra Roberta Wilsona) jsme hostovali na Festivalu Národních divadel v jihokorejském Soulu a v Neapoli, s inscenací CO SE STALO, KDYŽ NORA OPUSTILA MANŽELA na mezinárodních festivalech ve Varšavě, Sarajevu a v Bogotě a s BLACKBIRDEM v italském Cividale Taková prezentace Činohry ND nemá v dějinách Národního divadla obdoby. S Robertem Wilsonem jsem se domluvil na další spolupráci, stejně jako s Gáborem Tompou, který režíroval Ionescova Nosorožce na Nové scéně. Splnil jsem tak to, o čem jsem roky snil a co jsem prezentoval ve svém projektu, kterým jsem se ucházel o post šéfa Činohry, tj; prezentovat českou kulturu v zahraničí a zvát do Činohry ND zahraniční režiséry.

Tím končím kladné bilancování, protože následující informace se bude vinout v intencích zcela jiných, mně mimořádně nepříjemných. Rozpočtové škrty nám totiž nedovolí realizovat některé z připravených titulů.

Budeme muset zrušit další spolupráci s Robertem Wilsonem, který pro nás již připravil podstatný základ projektu 1914. Tato inscenace byla koncipována jako mezinárodní spolupráce, inspirovaná Haškovým Švejkem a Krausovými Posledními dny lidstva.

Dalším titulem, který bude muset Činohra ND zrušit, je inscenace Kafkovy Ameriky, kterou měl režírovat mezinárodně oceňovaný maďarský filmový a divadelní režisér Kornél Mundruczó (jeho film byl uveden v Cannes, jeho poslední inscenace Hanba z Wiener Festwochen objela Evropu, jeho starší režie podle Sorokinova Ledu nadchla před dvěma lety mezinárodní divadelní festival v Plzni a stále je na repertoáru maďarského ND). Budeme muset zrušit koprodukci s izraelským Národním divadlem HABIMA, kterou jsme dva roky připravovali. Velký otazník leží nad naším hostováním ve Varšavě, i nad reciproční návštěvou polského ND u nás. Vzhledem k tomu, že v Praze Varšavské národní divadlo nehrálo víc než půl století je to vlastně pokračování této neblahé tradice...

Z domácích režisérů budeme muset zrušit dohodnutou režii J. A. Pitínského, který pro Činohru ND připravoval inscenaci Rukopisy. Původní text, vznikl na základě objednávky Činohry ND a zkoumá tento pozoruhodný nejen literární, ale i společensko-politický fenomén. Rukopisy byly konstitučním prvkem českého umění i společnosti kolem poloviny devatenáctého století, ale na jeho konci se staly neméně zásadním předmětem sporu a zápasu. Historie rukopisů je zajímavá nejen historicky, ale patří i k naší současné identitě. Omlouváme se, ale na důstojnou realizaci už nemáme peníze.

V listopadu představíme naši novinku: Molièrova Pána z Prasečkova, na kterého se můžeme těšit jako na komedii i jako na neobvyklý žánr comedie-ballet, což byl na dvoře Ludvíkově oblíbený typ divadelní podívané. Originálním tvarem se nechala inspirovat i režisérka Hana Burešová a skladatel Vít Zouhar. Vzniká inscenace velice nevšední a velice zábavná. Přijďte se na ni podívat do Stavovského divadla.

I přes složitou situaci vyjedeme ve stávající sezoně do světa: domluvené je hostování v MCHATU v Moskvě, v Petrohradu. Některé projekty snad půjdou odložit a realizovat později. Hlavně neustaneme v úsilí dělat divadlo, které bude bavit Vás diváky a najde svoje místo i ve světě!

Michal Dočekal, umělecký šéf Činohry

Autor: Michal Dočekal