30.11.2011

Napsali o OHROŽENÝCH DRUZÍCH

„Smích nad vyšinutým světem... Zelenkovy vtipné, chytře napsané a paradoxně vypointované dialogy míří vědomě a přesně na bránici publika. Jeremy (Jiří Štěpnička) srší svérázným humorem, jeho klimakterická žena (Miluše Šplechtová) nemilosrdnou ironií. Dekadentně elegantní Jan (Igor Bareš) labužnicky šňupe koks s Hankou (Michal Kern), který dojemně řeší, jak se vnitřní čistotou přiblížit postavě Marty Kubišové, již ztělesňuje v kabaretu. Bývalý sprejer Pavel (Jan Dolanský) a jeho ambiciózní šéfka Eva (Sabina Králová) v reklamní produkci diskutují hygienickou stránku společného sexu. (Marie Reslová, Hospodářské noviny)
„Ohrožené druhy jsou hrou mnohovrstevnatou, jež jde do hloubky a daří se jí to i přes příjemnou vnější fasádu. Zelenkův text je nadmíru promyšlený. Je napěchovaný odkazy a narážkami nejen v rovině děje, ale i v použití hudby a zdánlivě banální repliky v sobě často skrývají mnoho dalších významů. O humoru, často vystupňovaném do absurdity, nemluvě. Potenciál textu využívá inscenace beze zbytku - a to díky střídmě pojaté režii. Povedené je i obsazení. Jiří Štěpnička jako idealistický fotograf a Igor Bareš jako jeho homosexuální kamarád z mládí... (Zuzana Drtilová, MF Dnes)
„Zelenkova hra existenciální téma opět zpracovává s dostatečnou originalitou. Hrdinové jsou dva bývalí spolužáci. Fotograf Jeremy (Jiří Štěpnička) až do své šedesátky jezdí po světě a fotografuje jeho bídu. Pak překvapivě přijme zakázku pro reklamní agenturu. Jan (Igor Bareš) je ředitel marketingu u velké firmy, který si otázkami morálky hlavu neláme. Životy obou se po letech osudově protnou, věci se dají do pohybu, jako by se roztočil velký vír, který nakonec každého z nich vyvrhne jinde. Zelenka napsal jeden z nejambivalentnějších textů poslední doby, který také může patřičně iritovat. Jeho hra otevírá řadu otázek spojených se složitostí současné existence a zároveň je zpochybňuje, pohrává si s nimi i je ironizuje. Autor volí absurdní prostředí reklamní agentury jako zhuštěnou paralelu současného světa. Zde také může uplatnit svůj smysl pro jazykovou komiku a groteskní detaily - a zdaleka nejde jen o symbolickou domácí kremaci mloka, kterého Jan sponzoruje. (Jana Machalická, Lidové noviny)

Foto: Hynek Glos