10.02.2012

Emailový ohlas k Ohroženým druhům

Považuji hru Ohrožené druhy za velmi dobrou, aktuální, ale i nadčasovou. Mě velmi zaujala a sledovala jsem také reakce a řeči a nezaregistrovala jsem žádnou negativní. Na představení bylo mnoho mladých lidí, rozuměli a bavili se. Paní Chramostová s manželem také. Herci byli výborní, nejvíce podle mne zářila Miluše Šplechtová. Dekorace zajimavé, kostýmy podtrhovaly to, o čem se hrálo.

Troufnu si zhodnotit v několika rovinách vlastní divadelní hru i se svými nepatrnými výhradami. Znovu ale opakuji, bavila jsem se, šla bych i podruhé.


Obraz firemní kultury:

Hned v úvodu jsem byla vtažena, protože žargon korporativně-marketingového stylu ve mně stále vyvolává nepříjemné pocity. Takže atmosfera firmy bezvadně vystižená. Účelově vznikající vztahy, snaha na každého něco zjistit a pak z toho profitovat. Vztahy na pracovišti. Zkomolená čeština plná anglických marketingových výrazů. Jakmile je projekt smeten se stolu, už nás nezajímá ani projekt natož aktéři. Po této stránce nadprůměrné.

Drug story:

Co se týká vlastního příběhu o léku, (drug story v žargonu farm. firmy), tam jsou věcné chyby, které asi pramení z autorova nepochopení obchodování s léky. Jenomže to ví pár stovek Čechů, ale návštěvník mimo farmaceutický průmysl nic nezaregistruje. Na Cogitamin je zde vytvářená marketingová strategie a reklama, je zřejmé, že je po něm "lépe" jak ho popisuje Jana, která si ho občas zobne.Tedy že má vysledovatelné účinky, ale je prodáván jako volně prodejný, posléze jako potravinový doplněk. Takový lék nepodléhá registraci SUKL, ale je schvalován MZ ČR. Není možné změnit jeho charakter na léčivo předepisované na recept bez velk ých klinických studií na lidech. Což se ve hře přihodí, ale na podkladě nepřijatelné reklamy. Lék na recept SUKL registruje, tedy legalizuje, na podkladě klinických (korporátních a nezávislých studií). To je jen věcná chyba. Fakt, že propagaci léků zajišťují lidé, kteří jim nerozumí, je moje osobní zkušenost. Hlavním efektem je maximalizace prodeje, který se zvětšuje počtem léčených pacientů a dávkou léků na den. A cenou. To, že klinické studie mají definovaný primární end point a jiné závažné účinky mohou uniknout, je taky možné. Viz Talidamid afera, lék na spaní, který v šedesátých létech užívaly v Německu těhotné. Porodily 12 tisíc děti bez vyvinutých končetin. Ale bezvadně se vyspaly.

Ztráta profesní cti:

Příběh fotografa Jeremyho je po celou dobu zajimavý a věrohodný, až do závěru, kdy se sejde s Janem a Janou v kavárně a je představitelem typického managera- rychlokvašky. Takto to fungovalo krátce po revoluci, ano. Ale proč Jeromy obrátil všechny své životní hodnoty naruby? Divák to buď spolkne, nebo má pocit veselé zkratky. Konec konců, všechny postavy - i Jan, Jana a Eva jsou ochotní se nechat motivovat v rozporu s osobní zkušeností a vstupit do kampaně pro lék nebo proti léku. Tam mi to nevadí, je to charakter davu, Jeromy mně do něj ale nezapadne. Třeba proto, jak jej Jiří Štěpnička uchopil. Nakonec jediný nositel čisté touhy je homosexuál Hanka, který "něco" moc chce ale vlastně neví co, takō e je zneužitelný.

Reklama jako nebezpečná zbraň:

Jedině tak rozumím hitlerovcům na scéně, jinak to je trochu násilné. Myslím, že by se nic nestalo, kdyby tam nebyli.

Tisková konference je skvělá!

Pacient, tatínek Jany na vozíku, je bezvadný tah, ano takto pracuje reklama, podprahově, vyvolává strach. Když nekoupím, nestane se mi něco podobného? Když budu užívat, dopadnu jako on?

Autor: Hana Zoubková, Foto: Hynek Glos